Jak prowadzić bloga firmowego
Blogi internetowe pozwalają na ustawiczny rozwój przedsiębiorstw, bez względu na ich zasięg terytorialny czy wielkość. Dziś strona WWW danego przedsiębiorstwa wraz z umieszczonym na niej blogiem eksperckim stanowi podstawowy element funkcjonowania każdej szanującej się firmy. Ponadto tzw. biznes-blog to znakomity sposób na skuteczną, darmową i prostą reklamę firmy w sieci. Dzięki tej promocji można informować potencjalnych klientów oraz kontrahentów o wprowadzanych nowościach, promocjach, kanałach dystrybucji oraz ważnych wydarzeniach związanych z przedsiębiorstwem.
Jak zatem dobrze prowadzić bloga firmowego? Oto kilka zasad, dzięki którym ten rodzaj kampanii marketingowej zapewni nam zwiększenie liczby potencjalnych klientów:
- artykuły, komentarze, porady czy odpowiedzi na pytania powinny być pisane neutralnym i żywym językiem, nie zaś w formie oficjalnych informacji,
- dobrze jest pokazać, kto prowadzi danego bloga i ujawnić tożsamość blogera/ blogerów; brak anonimowości działa na korzyść i przekonuje czytelników do zapoznawania się z regularnie ukazującymi się treściami,
- należy pisać zrozumiale, wyjaśniać skomplikowane terminy z danej branży, przybliżać specyfikę firmy i pamiętać do kogo adresowany jest blog ekspercki (z reguły do laików).
Ważne jest również: regularne ukazywanie się artykułów, unikanie błędów ortograficznych oraz językowych, odpowiadanie na komentarze i e-maile, zastępowanie słowa pisanego obrazami, czyli zdjęciami lub plikami video. Dobrym pomysłem mogą okazać się wszelkie konkursy firmowe, które na pewno zachęcą do czytania danego bloga. Systematyczność jest równie ważna. Wszelkie aktualizacje i wpisy na blogu firmowym powinny pojawiać się regularnie – kilka razy w tygodniu. Tematy natomiast zależą od profilu przedsiębiorstwa oraz od oczekiwań klientów. Warto śledzić pojawiające się komentarze i zapytania, a także monitorować konkurencyjne blogi eksperckie, które mogą nasuwać istotne dla klienta tematy.
Do prowadzenia bloga eksperckiego nie potrzeba profesjonalnego bloggera, wystarczy pracownik z odrobiną kreatywności, „lekkim piórem” i dobrą znajomością poprawnej polszczyzny. Publikowane przez takiego pracownika lub pracowników treści mogą zawierać np. dane na temat realizowania codziennych zadań. Warto dodać do takich wpisów nieco humoru, co jeszcze bardziej zainteresuje czytelników danego bloga firmowego.
Pamiętajmy jednak, że tego rodzaju blog to nie rodzaj pamiętnika, lecz specyficzna forma komunikacji z potencjalnym klientem. Służy do dostarczania ludziom poszukiwanej przez nich wiedzy na temat określonej branży czy wybranego produktu. Chodzi tu o interakcję i zainteresowanie asortymentem danej firmy. Należy także uważać w jaki sposób podejmuje się na nim działania marketingowe, albowiem staną się one skuteczne jedynie wtedy, gdy będą prowadzone mądrze i subtelnie. Warto również unikać ogromnej ilości reklam umieszczanych na blogu.
Blog firmowy to długofalowe działania, nie zaś jednorazowa akcja marketingowa. Zatem zanim zdecydujemy się na publikowanie w ten sposób treści, warto określić strategię prowadzenia bloga, aby odpowiednio budować pozytywny i profesjonalny wizerunek firmy.