Blog internetowy

Blog to jedna z najbardziej popularnych form aktywności w internecie. Z języka angielskiego oznacza dziennik sieciowy. Za pomocą bloga można pisać pamiętnik, dodając regularnie wpisy. Są one rejestrowane chronologicznie. Dostęp do nich mają inni internauci i mogą każdą aktywność komentować. Wszelkie notki są na blogu archiwizowane oraz kategoryzowane, co ułatwia poruszanie się w obrębie interesującej nas tematyki. Często istnieje możliwość dodawania tagów do poszczególnych wpisów, czyli słów-kluczy których zadaniem jest scharakteryzowanie ich, a w przyszłości dużo łatwiejsze wyszukiwanie.

Medium, będące zbiorem blogów, określa się jako blogosferę. Blog wygląda zupełnie inaczej niż inne strony internetowe, przede wszystkim ma bardziej osobisty charakter. Można je również uznać za internetową formę komunikacji pomiędzy internautami ze względu na wypowiedzi w pierwszej osobie oraz częste wplatane opinie.

Zdaniem niektórych medioznawców pierwszym znanym polskim blogerem był Piotr Waglowski, który prowadził w 1997 roku serwis vagla.pl. Sam zainteresowany tego nie potwierdza. Blogi w Polsce upowszechniły się także za sprawą internetowych dzienników takich jak „Brukowiec literacki online” lub „Graster”. Z upływem lat blogi ewoluowały i ze zwykłych pamiętnych o codziennym życiu stały się miejscem internetowej dyskusji na różnorodne tematy, począwszy od mody, przez politykę na sporcie kończąc. Wzbogacane są o stosowne rysunki, materiały wideo czy klipy muzyczne. Ma to dokładniej przedstawić poglądy autora. Mogą one przekształcić się z czasem w wortale branżowe. Wówczas na stronę informacje dodaję grupą osób, a taki blog określa się mianem kolektywnego. Natomiast wzajemne uzupełnianie się kilku blogów o podobnym charakterze treściowym może z czasem zbudować blogosfera. Za mocą tego medium dana dziedzina wiedzy rozwija się w sieci, a blogi stają się wówczas jej cennym źródłem.

Wyróżnia się kilka odmian blogów. Klasyfikacja opiera się na formie wyrażania się przez autora. Może zatem wymienić blog tekstowy, zdecydowanie najbardziej popularny, skupiony przede wszystkim na systematycznym dodawaniu nowych wiadomości.

Coraz więcej zwolenników mają także mikroblogi, gdzie wpisy mają nie więcej niż kilka zdań, by szybko aktualizować stronę. Ponadto istnieją też fotoblogi, w których to zdjęcia opowiadają historię. Bardzo często blogi wykorzystywane są w celach reklamowych. Z tego powodu sieci aż roi się do flogów, na których autor reklamuje określone produktu, choć nie w bezpośredni sposób i pobiera za to wynagrodzenie. Blogi mogą być dobry źródłem dochodu, zwłaszcza te dobrze wypromowane w sieci. Ich autorzy zarabiają na reklamach bannerowych oraz promując określone artykułu, usługi czy wydarzenia. W internecie funkcjonują też spam blogi, których zadaniem jest  manipulowanie wynikami wyszukiwarek.